Concur dépasse ses objectifs de chiffre d’affaires et de résultat au premier trimestre de l’exercice fiscal 2009

Capitalisant sur la demande soutenue que suscitent ses solutions, le leader mondial des services à la demande de gestion des dépenses des employés s’assure une croissance durable de son chiffre d’affaires et de sa marge opérationnelle – et ce malgré le contexte économique dégradé

Redmond (États-Unis), le 5 février 2009 -- Concur (code Nasdaq : CNQR), leader mondial des services à la demande de gestion des dépenses engagées par les collaborateurs, présente aujourd’hui ses résultats financiers pour le premier trimestre de l’exercice fiscal 2009, clôturé le 31 décembre 2008.

Concur enregistre au premier trimestre un chiffre d’affaires total de 58,6 millions de dollars US, soutenu par l’activité « abonnements » dont le chiffre d’affaires progresse de 22 % par rapport au premier trimestre de l’exercice précédent. Le chiffre d’affaires total du premier trimestre de l’exercice 2009 ressort ainsi en hausse de 19 % par rapport au premier trimestre de l’exercice 2008 et de 2 % par rapport au trimestre précédent. La société dépasse ses attentes en dégageant un résultat net de 5,8 millions de dollars US au premier trimestre de l’exercice fiscal 2009 – soit 0,11 dollar US par action – contre 3,4 millions de dollars US – soit 0,07 dollar US par action – au premier trimestre de l’exercice précédent.

« Chiffre d’affaires, résultat, situation de trésorerie : sur chacun de ces trois indicateurs clés, les résultats que nous enregistrons au premier trimestre de l’exercice fiscal 2009 dépassent nos attentes », déclare Steve Singh, président-directeur général de Concur. « Au cours du trimestre écoulé, le nombre de nouveaux clients est supérieur de 50 % aux performances enregistrées sur la même période de l’exercice précédent. Nous constatons également que plus de la moitié des nouveaux clients font le choix de Concur® Travel & Expense. Cette solution leur donne les moyens de réduire rapidement leurs coûts et d’améliorer leur productivité opérationnelle pour mieux relever les enjeux économiques actuels. »

M. Singh poursuit : « À l’heure où nous entamons le deuxième trimestre de notre exercice fiscal 2009, nous constatons que nos services suscitent une forte demande. Notre partenariat avec American Express devrait d’ailleurs porter rapidement ses fruits et permettre la signature de nouveaux clients. Dans un contexte économique difficile et face à l’évolution défavorable des indicateurs macro-économiques, la pression à la baisse exercée sur nos taux de croissance à court terme reste forte. Toutefois, la dynamique de développement de notre portefeuille-clients nous permet de maintenir inchangées nos prévisions de croissance sur le long terme. La solidité de notre bilan, nos performances financières, ou encore la souplesse que nous apporte notre modèle économique constituent autant d’atouts stratégiques, à l’heure où le monde entre dans une phase de récession économique. Notre engagement reste inchangé et nous maintenons notre stratégie ambitieuse d’investissement et de développement de nos solutions, de la qualité de nos services et de nos capacités de distribution, l’objectif étant la consolidation de notre leadership et la réalisation de nos objectifs de chiffre d’affaires et de résultat. »

Principaux résultats financiers

-- Pour le premier trimestre de l’exercice fiscal 2009, Concur réalise un chiffre d’affaires total de 58,6 millions de dollars US, en hausse de 19 % par rapport au premier trimestre de l’exercice précédent, et de 2 % par rapport au trimestre précédent.

-- Pour le premier trimestre de l’exercice fiscal 2009, Concur dégage un résultat net de 5,8 millions de dollars US – soit 0,11 dollar par action – contre 3,4 millions de dollars US – soit 0,07 dollar par action – au premier trimestre de l’exercice précédent.

-- Pour le premier trimestre de l’exercice fiscal 2009, le résultat avant impôt en base « non GAAP » s’établit à 13,1 millions de dollars US – soit 0,25 dollar par action – contre 8,2 millions de dollars US – soit 0,17 dollar par action – au premier trimestre de l’exercice précédent. Pour de plus amples informations sur les indicateurs financiers « non GAAP » sur lesquels reposent les informations contenues dans le présent communiqué de presse, veuillez vous reporter au paragraphe (Cf. À propos des indicateurs financiers en base « non GAAP » de Concur).

-- Pour le premier trimestre de l’exercice fiscal 2009, la marge opérationnelle en base « non GAAP » ressort à 21 %, contre 17 % au premier trimestre de l’exercice précédent et 20 % au trimestre précédent.

-- Pour le premier trimestre de l’exercice fiscal 2009, la trésorerie opérationnelle s’élève à 3,8 millions de dollars US, en baisse de 4 % par rapport au premier trimestre de l’exercice précédent.

-- Au cours du premier trimestre de l’exercice fiscal 2009, Concur a procédé au rachat de 2,0 millions d’actions ordinaires dans le cadre de son programme de rachat d’actions. Au 4 février 2009, le programme de rachat d’actions de Concur autorisait la société à procéder au rachat d’un nombre maximal de 2,1 millions d’actions supplémentaires.

Faits marquants du trimestre

-- Concur a annoncé le lancement de Concur Premium Services, une offre unique et personnalisée de services à valeur ajoutée et de solutions de formation sur-site. Concur entend ainsi répondre aux besoins complexes des entreprises.

-- Parmi les nouveaux clients recrutés par Concur au cours du premier trimestre de l’exercice fiscal 2009, on peut notamment citer des sociétés aussi connues qu’Allianz Global Investors of America LLC, Avocent Corporation, Cargotec Solutions LLC, CompTIA, Evergreen Packaging, Inc., Harley-Davidson Europe Ltd., Lowry Computer Products, Inc., Merkle, Inc., North American Energy Services Company, Onboard, Ontario Lottery & Gaming Corporation, Plexus Corp., Sisters of Mercy Health System, Thomas Weisel Partners Group, Inc., Tokyo Electron Europe, ou encore Trident Seafoods.

-- Plus de la moitié des nouveaux clients recrutés au cours du premier trimestre de l’exercice fiscal 2009 ont fait le choix de la solution Concur® Travel & Expense. Ce service à la demande unique sur le marché couvre tous les aspects des frais associés aux déplacements et voyages professionnels. Il présente l’avantage exclusif d’associer un service de réservation en ligne à des fonctionnalités de traitement des notes de frais.

-- Lors de l’édition 2009 des Buying Business Travel Awards de Londres, Concur a été nominé pour le Gold Award dans la catégorie du meilleur fournisseur de solutions technologiques (The Best Technology Provider).

-- De multiples distinctions ont été décernées à Concur au cours de l’exercice fiscal 2008 par des publications et entreprises de presse indépendantes : classement Fortune Magazine des 100 entreprises à plus forte croissance ; Concur® Cliqbook Travel, déclaré outil de réservation en ligne préféré des acheteurs de voyages en entreprise, selon une enquête Business Travel News ; Concur désigné par The Beat comme le fournisseur de solutions technologiques pour le voyage d’affaires suscitant le plus d’admiration ; Concur choisi par le magazine Washington CEO parmi les 100 meilleures entreprises où travailler.

Perspectives

Les déclarations suivantes s’appuient sur nos attentes actuelles et nous déclinons toute responsabilité quant à leur actualisation. Ces déclarations sont prospectives et par nature incertaines. Les résultats réels peuvent s’avérer matériellement différents sous l’effet de multiples facteurs, dont ceux mentionnés ci-dessous et ceux mentionnés dans les documentations publiques déposées auprès de la SEC, l’autorité américaine des marchés financiers. Pour de plus amples informations sur les indicateurs financiers « non GAAP » et la correspondance de ces indicateurs avec leurs équivalents en base GAAP, veuillez vous reporter au paragraphe (Cf. À propos des indicateurs financiers en base « non GAAP » de Concur.)

-- Concur prévoit de réaliser un chiffre d’affaires total en croissance d’environ 6 % au second trimestre de l’exercice fiscal 2009, par rapport au premier trimestre du même exercice. Eu égard aux incertitudes liées à la situation économique mondiale, Concur ne considère pas approprié de publier des prévisions de résultat détaillées sur l’ensemble de l’année fiscale 2009.

-- Pour le second trimestre de l’exercice fiscal 2009, Concur prévoit de dégager un résultat de 0,08 dollar US par action, sur la base d’un taux d’impôt effectif de 36 %. En base « non GAAP », Concur prévoit de réaliser un résultat avant impôt de 0,22 dollar US par action.

-- Pour la totalité de l’exercice fiscal 2009, Concur prévoit de dégager un résultat de 0,48 dollar US par action, sur la base d’un taux d’impôt effectif de 36 %. En base « non GAAP », Concur prévoit de réaliser un résultat avant impôt de 1,11 dollar US.

-- Concur prévoit de réaliser une marge opérationnelle d’au moins 20 % pour la totalité de l’exercice 2009.

-- Pour l’exercice fiscal 2009, Concur prévoit de dégager entre 64 et 68 millions de dollars US de trésorerie opérationnelle, et d’engager environ 21 millions de dollars US de dépenses d’investissement.

À propos de Concur

Concur est le leader mondial des services à la demande de gestion des dépenses des collaborateurs. Ses solutions de pointe sont utilisées par les millions de collaborateurs de plusieurs milliers d’entreprises dans le monde pour rationaliser leurs voyages d’affaires et le suivi de leurs dépenses, ou encore améliorer le traitement de leurs factures. Les solutions Concur offrent un retour sur investissement rapide en aidant les entreprises à accroître leur productivité, à maîtriser les dépenses de leurs collaborateurs et à réduire leurs charges d’exploitation. Pour en savoir plus sur Concur et ses solutions, rendez-vous surwww.concur.fr.

All company or product names are trademarks and/or registered trademarks of their respective owners.

This press release contains forward-looking statements that are inherently uncertain. These forward-looking statements, such as the statements made by Mr. Singh, are based on Concur’s current expectations and involve many risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from current expectations. Factors that could cause or contribute to actual results differing from current expectations include, but are not limited to: adverse economic or market conditions, such as the current economic downturn, which may cause customers and prospects to delay or reduce purchases of our products and services, cause customers to reduce business travel and correspondingly reduce the use of our products and services, reduce the ability of customers, channel partners, vendors and suppliers to fulfill their obligations to us, increase volatility of our stock price and foreign exchange rates, and otherwise adversely affect our operations and financial performance; potential difficulties associated with our realization of the benefits related to our business relationship with American Express; potential delays in market adoption and penetration of our subscription service offerings; potential difficulties associated with our deployment and support of our products and services; our ability to manage expected growth of our subscription service offerings; the scalability of the hosting infrastructure for our subscription service offerings; potential increases in the rate of attrition of customers of our subscription service offerings; the level of investment in information technology by our customers; the level of business travel that may reduce the use of our products and services or inhibit new sales of our products and services; potential difficulties associated with strategic relationships and with development of new products and services; risks associated with expansion into new geographic markets; the lengthy sales cycle for our products and services; and uncertain market acceptance of recently-introduced or future products and services. Please refer to the company’s public filings made with the Securities and Exchange Commission at https://www.sec.gov/for additional and more detailed information on risk factors that could cause actual results to differ materially from current expectations. Concur assumes no obligation to update the forward-looking information contained in this press release.

Income Statements
                      (In thousands, except per share data)
                                                      2008               2007

Revenues:
      Subscription                                 $56,560            $46,543
      Consulting and other                           2,004              2,809
    Total revenues                                  58,564             49,352

Expenses (1):
      Cost of operations                            17,874             15,983
      Sales and marketing                           17,562             13,157
      Systems development and
       programming                                   6,192              5,941
      General and administrative                     7,188              6,840
      Amortization of intangible assets              1,541              1,566
    Total expenses                                  50,357             43,487

Operating income                                 8,207              5,865

Other income (expense):
      Interest income                                1,146                250
      Interest expense                                (133)              (432)
      Other, net                                      (145)              (126)
    Total other income (expense), net                  868               (308)

Income before income tax                         9,075              5,557

Income tax expense                               3,266              2,175

Net income                                      $5,809             $3,382

Net income per share available to
     common stockholders:
      Basic                                          $0.12              $0.08
      Diluted                                         0.11               0.07

Weighted average shares used in
     computing net income per share:
      Basic                                         48,814             43,838
      Diluted                                       51,760             47,822

(1) Includes share-based compensation
         as follows:
      Cost of operations                              $384               $246
      Sales and marketing                            1,003                383
      Systems development and
       programming                                     433                154
      General and administrative                       683                265
        Total share-based compensation              $2,503             $1,048

Balance Sheets
                    (In thousands, except per share amounts)
                                                December 31,     September 30,
                                                    2008              2008

Assets

Current assets:
      Cash and cash equivalents                   $209,658          $267,725
      Restricted cash                                  804             3,055
      Accounts receivable, net of
       allowance of $5,062 and $5,543               39,640            38,479
      Prepaid expenses                               3,475             3,160
      Deferred tax assets                           22,655            14,289
      Deferred costs and other current
       assets                                       12,304            14,104
    Total current assets                           288,536           340,812
    Property and equipment, net                     33,896            32,304
    Deferred costs and other long-term
     assets                                         16,744            16,067

Common stock, $0.001 par value per
       share                                            48                50
         Authorized shares: 60,000
         Shares issued and outstanding:
          48,309 and 50,286
      Additional paid-in capital                   625,153           679,526
      Accumulated deficit                         (139,019)         (144,828)
      Accumulated other comprehensive
       loss                                         (2,170)             (210)
    Total stockholders' equity                     484,012           534,538
    Total liabilities and stockholders'
     equity                                       $577,840          $641,019

Cash Flow Statements
                                 (In thousands)
                                                      2008              2007

Operating activities:
    Net income                                      $5,809            $3,382
    Adjustments to reconcile net income
     to net cash provided by operating
     activities:
      Amortization of intangible assets              1,541             1,566
      Depreciation                                   4,036             3,671
      Allowance for uncollectible accounts
       receivable                                     (480)            1,259
      Share-based compensation expense               2,503             1,048
      Deferred income taxes                          2,669             2,029
      Changes in operating assets and
       liabilities, net of effects from
       acquisition:
        Accounts receivable                           (865)             (530)
        Prepaid expenses and other assets           (1,206)           (1,579)
        Accounts payable                               693              (750)
        Accrued liabilities                        (12,879)           (7,753)
        Deferred revenues                            1,947             1,602
    Net cash provided by operating
     activities                                      3,768             3,945
    Investing activities:
      Decrease (increase) in restricted
       cash balances                                 2,086              (231)
      Decrease in customer funding
       liabilities                                  (3,193)           (2,477)
      Purchases of property and equipment           (5,602)           (2,480)
      Payments for acquisition, net of
       cash acquired                                   (14)         (160,946)
    Net cash used in investing activities           (6,723)         (166,134)
    Financing activities:
      Net proceeds from share-based award
       activity                                      1,836             2,379
      Proceeds from employee stock
       purchase plan activity                          350               228
      Payments on repurchase of common
       stock                                       (54,773)                -
      Net proceeds from borrowings                       -            15,398
      Repayments on borrowings and capital
       leases                                         (422)             (423)
    Net cash (used in) provided by
     financing activities                          (53,009)           17,582
      Effect of foreign currency exchange
       rate changes on cash and cash
       equivalents                                  (2,103)             (240)
    Net decrease in cash and cash
     equivalents                                   (58,067)         (144,847)
    Cash and cash equivalents at
     beginning of period                           267,725           168,835
    Cash and cash equivalents at end of
     period                                       $209,658           $23,988

Reconciliation of GAAP to Non-GAAP Financial Measures
               (In thousands, except per share and margin data)
                                                     2008             2007

Operating income:
      Operating income                             $8,207           $5,865
      Income from operations as a % of
       total revenue (Operating Margin)                14%              12%
        Share-based compensation expense            2,503            1,048
        Amortization of intangible assets           1,541            1,566
      Non-GAAP operating income                   $12,251           $8,479
        Non-GAAP operating income as a % of
         total revenue (Non-GAAP Operating Margin)     21%              17%

Net income:
      Net income                                   $5,809           $3,382
        Share-based compensation expense            2,503            1,048
        Amortization of intangible assets           1,541            1,566
        Income tax expense                          3,266            2,175
      Non-GAAP pre-tax income                     $13,119           $8,171

Diluted net income per share:
      Diluted net income per share                  $0.11            $0.07
        Share-based compensation expense             0.05             0.02
        Amortization of intangible assets            0.03             0.03
        Income tax expense                           0.06             0.05
      Non-GAAP pre-tax diluted income per share     $0.25            $0.17

Shares used in calculation of diluted
     non-GAAP income per share:                    51,760           47,822

CONCUR TECHNOLOGIES, INC.

About Concur's Non-GAAP Financial Measures

This release contains non-GAAP financial measures. The tables above reconcile the non-GAAP financial measures to the most directly comparable financial measures prepared in accordance with accounting principles generally accepted in the United States ("GAAP").

Non-GAAP financial measures should not be considered as a substitute for, or as superior to, measures of financial performance prepared in accordance with GAAP. Concur's non-GAAP financial measures do not reflect a comprehensive system of accounting, and they differ from GAAP measures with similar names and from non-GAAP financial measures with the same or similar names that are used by other companies. We strongly urge investors and potential investors in our securities to review the reconciliation of our non-GAAP financial measures to the comparable GAAP financial measures that are included in this release, and our consolidated financial statements, including the notes thereto, and the other financial information contained in our periodic filings with the Securities and Exchange Commission and not to rely on any single financial measure to evaluate our business.

Concur's management believes that its non-GAAP financial measures provide useful information to investors because it allows investors to view the business through the eyes of management. Further, Concur believes that its non-GAAP financial measures provide meaningful supplemental information regarding Concur's operating results because they exclude amounts that Concur excludes as part of its monitoring of operating results and assessing the performance of the business. In addition, Concur believes that its non-GAAP financial measures facilitate the comparison of results for current periods and the business outlook for future periods with results of past periods because the measures provide a special focus on the underlying operating performance of the business relative to expectations.

Concur presents the following non-GAAP financial measures in this release: non-GAAP operating income; non-GAAP operating margin; non-GAAP pre-tax income and non-GAAP pre-tax diluted income per share. Concur excludes the following items as noted from these non-GAAP financial measures:

-- Share-based compensation. Concur’s non-GAAP financial measures exclude share-based compensation, which consist of expenses for stock options and restricted stock units (“RSU”) that it records under the provisions of Statement of Financial Accounting Standard No. 123(R). Concur excludes these expenses from its non-GAAP financial measures primarily because they are non-cash expenses that it does not consider part of ongoing operating results when assessing the performance of our business, and the exclusion of these expenses facilitates the comparison of results and business outlook for future periods with results for prior periods.

-- Amortization of intangible assets. In accordance with GAAP, operating expenses include amortization of software and other technology assets, other purchased intangible assets such as customer lists and covenants not to compete. Concur excludes these items from its non-GAAP financial measures because they are non-cash expenses that Concur does not consider part of ongoing operating results when assessing the performance of our business, and Concur believes that doing so facilitates comparisons to its historical operating results and to the results of other companies in our industry, which have their own unique acquisition histories.

-- Income tax expense. Concur excludes this expense from its non-GAAP financial measures primarily because it is largely a non-cash expense that Concur does not consider part of ongoing operating results when assessing the performance of its business, and the exclusion of this expense facilitates the comparison of our business outlook for future periods with results for prior periods, which did not include income tax expense.

Except as noted below, Concur believes that all of the following considerations apply equally to each of the non-GAAP financial measures that we present:

-- Concur’s management uses non-GAAP operating income (including the derived non-GAAP operating margin), non-GAAP pre-tax income, and non-GAAP pre-tax diluted income per share in internal reports used by management in monitoring and making decisions regarding Concur's business. For example, these measures are used in monthly financial reports prepared for management, and in quarterly reports to Concur's Board of Directors. Concur also uses non-GAAP pre-tax diluted income per share as a measure to determine executive cash incentive compensation, along with GAAP measures, such as revenue.

-- Because share-based compensation, amortization of intangible assets and income tax expense are largely non-cash in nature, Concur believes that non-GAAP operating income, non-GAAP pre-tax income and non-GAAP pre-tax diluted income per share provide a more focused view of the operations of its business. In particular, share-based compensation expense amounts are difficult to forecast, because the magnitude of the charges depends upon the volume and timing of stock option and RSU grants – which are unpredictable and can vary dramatically from period to period – and external factors such as interest rates and the trading price and volatility of Concur’s common stock. Excluding these amounts improves comparability of the performance of the business across periods.

-- The principal limitation of Concur's non-GAAP financial measures is that they exclude significant expenses that are required by GAAP to be recorded. In addition, non-GAAP financial measures are subject to inherent limitations because they reflect the exercise of judgments by management about which charges are excluded from the non-GAAP financial measures.

-- To mitigate this limitation, Concur presents its non-GAAP financial measures in connection with its GAAP results, and recommends that investors do not give undue weight to its non-GAAP financial measures. Concur notes that the dilutive effect of outstanding stock options is reflected in fully-diluted shares outstanding used in calculating both GAAP net income per share and our non-GAAP pre-tax diluted income per share.